بجنورد- نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دستگاه ها وشرکت های مختلف استان از ۱۳ آذرماه آغاز به کار کرده است و توان پژوهشی مراکز مختلف در ۶۳ غرفه به نمایش گذاشته شده است.

دستاوردهای پژوهشی خراسان شمالی در قالب نمایشگاه به نمایش درآمد

قدس آنلاین- کبری علی آبادی: این غرفه ها عرصه ظهور و بروز توان علمی و فنی متخصصان جوانی است که با کمی حمایت می تواند زمینه ای برای رونق استان شده و چرخ اقتصاد استان را به گردش درآورند.

مهدی روشنی از مخترعانی که طرح خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است درباره اختراعش می گوید: جک کامپوزیت و قوطی کشویی برای قالب بندی در سقف های کامپوزیت معمولی برای بتن ریزی با وجود استحکام و کیفیت مناسب نسبت به ابزارهای دیگر قالب بندی ارزان تر است. این جک ها و قوطی ها دارای شاخص های ویژه و فراوانی هستند که کاهش ۵۰ درصدی نیروی انسانی به دلیل نصب آسان، عدم آسیب رسانی به منابع طبیعی و جنگلها (از چوب استفاده نمی شود)، سرعت عملیاتی شدن نصب در کار، افزایش استحکام و طول عمر، بالا بودن مقاومت در مقابل ضربات فیزیکی و غیر قابل اشتعال،  کاهش هزینه ها به میزان قابل توجه و به حداقل رساندن حوادث جانی را  از قابلیت ها و مزایای طرح عنوان می کند.

وی می افزاید: با توجه به قدرت  نفوذ و تاثیر هنر در صنعت ساختمان، استفاده از وسایلی که امنیت و ایمنی کار را بالا می برد با هزینه های کم مورد توجه صنعت گران این هنر بوده و هست.

تولید کننده پایه هوشمند خورشیدی از نبود حمایت ارگانهای زیربط و مرتبط با موضوع سیستم های برق خورشیدی گلایه می کند و می گوید: محصول تولیدی ما که تحت نظر پارک علم و فناوری است، "سان ترکر" یا "سیستم هوشمند خورشیدی" است که با جهت چرخش آفاتاب چرخش می کند و مقدار ۳۰ درصد باعث افزایش راندمان سیستمهای خورشیدی خواهد شد.

خادمی می افزاید: این سیستم برای اولین بار در ایران ساخته شده است و در حال حاضر در مجموعه شرکت گاز خراسان شمالی به مدت یک سال است بدون ایراد کار میکند

وی درباره دیگر محصول شرکت می گوید: اینورترهای متصل به شبکه دیگر محصول ما است که با دو قابلیت متصل و منفصل ازشبکه توسط این شرکت ساخته شده است و در آینده بسیار نزدیک تجاری سازی نیز انجام خواهد شد و به تولید انبوه خواهد رسید

وی اظهار می دارد: این محصول نیز برای اولین بار در ایران با دو قابلیت متصل و مفصل از شبکه سراسری طراحی و ساخته شده است

وی می گوید: مصرف کنندگان، در شرایط مساوی از محصولات خارجی استفاده می کنند در صورتی که تولید کننده داخلی محصول قابل رقابت تولید می کند و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و استاندار به حمایت از تولید داخل باید انجام شود

خادمی می افزاید: اولین پروژه سیستم خورشیدی استان در توزیع نیروی برق مانه و سملقان و شرکت گازرخراسان شمالی نیز توسط شرکت انرژی پاک اترک انجام شده است که پرژه شرکت گاز اولین پروزه نیروگاهی استان با سیستم سان ترکر می باشد که در هر دو پروژه  علاوه بر تایید مشاور و ناظر طرح بدون هیچ مشکلی تولید برق انجام می شود

وی اظهار می دارد: اعتبار اجرای دو پروژه حدود دو میلیارد ریال است. مابقی پروژه های اجرایی توسط شرکتهای غیر بومی استان انجام پذیرفته است

کارشناس هماهنگی و نظارت بنیاد نخبگان خراسان شمالی نیز از عدم حمایت کامل توسط بانک ها از طرح های نخبگان گلایه می کند و می گوید: تجاری سازی اختراعات نیاز مند تسهیلات ارزان قیمت است اما نبود تسهیلات با بهره کم برای این قشر برای تجاری سازی اختراعات به چالش بدل شده است.

رضا اباذریان از سرعت پایین اینترنت در نمایشگاه نیز انتقاد کرده و اظهار می دارد: بنیاد ۳۰ میلیون تومان برای نمایشگاه هزینه کرده است و هیچ ارگانی حمایت نکرده است.

وی می گوید: از میان ۱۵ اختراع مورد تایید بنیاد نخبگان تنها پنج اختراع که امسال مورد تایید گرفته است در نمایشگاه عرضه شده است.

اباذریان می افزاید: این طرح ها شامل  بوستر مجهز به سیستم تقویت کننده مکانیکی، محلول ضد بخار اترک، جک نانوکامچرزیتی ، داروی ضد طیور و  محلول مخصوص ضد عفونی بیمارستان ها است.

فرامرزی که  دستگاه هوشمند بازیافت را در این نمایشگاه معرفی کرده است  می گوید: دستگاه هوشمند بازیافت در مبداء خانگی و عمومی در ۶ مدل متنوع طراحی شده است.

به گفته وی دستگاه هوشمند بازیافت در مبداء خانگی و عمومی در  ایستگاه های مترو، ایستگاه های اتوبوس، فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهن و حتی در شهربازی ها  و بوستان ها کاربرد دارد.

وی می افزاید: شهروندان با استفاده از دستگاه مستقر شده در اماکن عمومی می توانند پس از مصرف، پسماند بطری خود را در همان مکان با انتخاب نوع جنس و رنگ بطری خود به وسیله سیستم هوشمند دستگاه، بطری را داخل دستگاه انداخته و دستگاه پس از دریافت بطری ها را در همان لحظه تبدیل به پرک آماده خط اصلی بازیافت می نماید و پس از اتمام عملیات توسط شخص و دستگاه، با فشردن دکمه اتمام پسماند توسط شخص، دستگاه هوشمند بازیافت بوسیله سیستم هوشمند و کاملا ایمنی خود، مبلغ ارزشی مجموع دریافت بطری ها را داخل کارت هوشمند بازیافت واریز و همچنین رسید و یا فاکتور دریافت را نیز ارائه می دهد.

به گفته وی هتل ها و سایر اصناف که مصرف بالایی از بطری های خوراکی و بهداشتی دارند در حال حاضر قادر به جمع آوری بطری ها نیستند، و دلیل آن هم بالا بودن حجم بطری ها و عدم مکان مناسب برای نگهداری بطری های مصرفی توسط مشتریان به دلیل مشکلات بهداشتی و تجمع حشرات و جانوران است و به ناچار بطری ها را داخل سطل زباله اندخته و یا بیرون محل کسب خود میگذارند و پس از آن اکثر دوره گرد ها و یا توسط شهرداری برداشت می شود.

آسان بر نما دیگر محصولی است که که به گفته فرامزی برای نخستین بار در جهان جایگزین داربست ها می شود.

فرامرزی می گوید: اجرای تمام نماهای ساختمان، حمل مصالح بدون پرت، جابه جایی افراد به طبقات بالا، از مزایای این محصول است این محصول می تواند در آتش نشانی نیز کاربرد فراوانی داشته باشد انتقال سریع افراد در حادثه های آتش سوزی با این دستگاه میسر است و می تواند جایگزین تشک و شوتینگ باشد.

خطیب دیگر مخترع نیز از نبود خدمات مشاوره ای برای ثبت اختراع ها گلایه کرده و می گوید: در بجنورد نیروی متخصص و زبده که بتواند ما را در دفاع از ثبت اختراعات راهنمایی و مشاوره دهد وجود ندارد.

وی اظهار می دارد: از پارک علم و فناوری انتظار می رود برای فراهم شدن این خدمات در استان رایزنی داشته باشد و مخترعان در ثبت اختراعات حمایت داشته باشد.

وی در باره اختراعات به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه می گوید: بسیاری از اختراع های ما در جهان نمونه ندارد و یا معدود کشورهایی هستند که از این فنون بهره برداری می کنند.

وی با بیان اینکه به زودی کارگاه تولید را در بجنورد راه اندازی می کنیم می افزاید: نانو نورسنج، نانونور بتن، نورسنگ دوبرنما، نور بتن نیمه شفاف و نانونور گچ از جمله ایده ها و اختراع های ما است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.